سرویس‌های دوره‌ای

سرویس‌های دوره‌ای خودرو به منظور اطمینان از دوام و کارکرد صحیح خودروی سواری باید به طور منظم به انجام سرویس‌های دوره‌ای آن پرداخت. سرویس‌های دوره‌ای خودرو برحسب کیلومتر کارکرد خودرو بوده و بسته به شرایط رانندگی در هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی انجام می‌شوند.

مهم‌ترین بخشی که در سرویس‌های دوره‌ای به آن پرداخته می‌شود تعویض روغن و فیلتر روغن و هوا به صورت دوره‌ای است که موجب افزایش عمر و دوام خودرو و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور می‌شود.

تعویض روغن

برای تعویض روغن حتماً باید از روغن‌های استاندارد استفاده شود. روغن‌ها از نظر روان‌پذیری درجات مختلفی دارند. درجه روان‌پذیری روغن مناسب هر موتور در دفترچه راهنمای آن یا بر روی درپوش موتور نوشته شده است. متخصصین توصیه می‌کنند که همراه با تعویض روغن در هر ۱۰ هزار کیلومتر، فیلتر روغن نیز تعویض گردد. در صورت رانندگی در مناطق پر گرد و خاک یا جاده‌‌ّهای شنی، تعویض روغن زودتر از ۱۰ هزار کیلومتر به افزایش عمر خودرو کمک می‌کند.

تعویض فیلتر هوا و فیلتر کابین

فیلتر هوا مهم‌ترین عامل نگهدارنده ذرات گرد و خاک از ورود به داخل موتور است. این فیلتر که معمولاً به جنس کاغذی تولید می‌شود، ذرات بزرگ گرد و خاک را در داخل خود حبس کرده و از ورود آن‌ها به موتور جلوگیری می‌کند. فیلتر کابین نیز مشابه فیلتر هوای موتور بوده اما وظیفه آن جلوگیری از ورود گرد و خاک و بوی نامطبوع به داخل کابین می‌باشد. در صورت رانندگی در مناطق پر گرد و خاک یا جاده‌های شنی، تعویض زودتر از موعد ۱۰ هزار کیلومتری فیلتر هوا پیشنهاد می‌گردد.

تعویض فیلتر بنزین

فیلتر یا صافی بنزین وظیفه پاکسازی سوخت از ذرات ریزی را بر عهده دارد که در صورت ورود به داخل مسیر پاشش سوخت موجب گرفتگی انژکتورها و آسیب به سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت خواهد شد. صافی بنزین از قطعات مهمی است که در سرویس‌های دوره‌ای حتماً باید مورد تعویض قرار گیرد. دوره ۱۰ هزار کیلومتر برای تعویض فیلتر بنزین توسط متخصصین پیشنهاد می‌شود. گرفتگی فیلتر بنزین می‌تواند موجب کاهش توان موتور و شتابگیری خودرو شود.

بازدید‌های روزانه

علاوه بر سرویس‌های دوره‌ای، مواردی نیز هستند که راننده می‌توان به صورت روزانه یا هفتگی مورد بررسی قرار دهد. این بازدیدهای چشمی تنها به علت پیشگیری از بروز آسیب جدی انجام می‌شود و راننده نیاز به تعویض قطعه‌ای نخواهد داشت. بازدید چراغ‌های خودرو و باد لاستیک‌ها از مواردی است که باید توسط راننده به طور روزانه انجام گردد و در صورت نیاز و مراجعه به تعمیرکار جهت کنترل آن‌ها اقدامی صورت گیرد.

بازدیدهای هفتگی

بازدید مایعات موجود در خودرو باید به صورت هفته‌ای یا دو هفته یکبار توسط راننده انجام پذیرد. این مایعات شامل روغن موتور، روغن ترمز، روغن فرمان، مایع خنک‌کننده و مایع شیشه‌شوی هستند که باید به صورت منظم توسط راننده کنترل شده و در صورت نیاز تا سطح مجاز پر شوند. مخزن مایع خنک‌کننده و روغن ترمز به صورت شفاف ساخته شده تا سطح مایع داخل آن بدون نیاز به باز کردن مخزن قابل رویت باشد. به منظور بررسی سطح روغن موتور و روغن فرمان نیز خط‌کش مخصوصی تعبیه شده است.

سطح روغن

به منظور بررسی سطح روغن از خط‌کش روغن استفاده می‌شود که در بسیاری از خودروهای معمول در جلوی موتور و در دسترس قرار دارد. معمولاً قسمت دستگیره این خط‌کش به رنگ زرد یا نارنجی می‌باشد. این خط‌کش یک میله بلند بوده که تا پایین‌ترین نقطه محفظه روغن ادامه دارد. در صورتی که سطح روغن کافی در موتور وجود داشته باشد، سطح مشخصی از خط‌کشی روغنی خواهد بود. با توجه به رنگ روغن نیز می‌توان از وضعیت کلی روغن موجود در موتور اطلاع پیدا کرد. در صورت سیاه شدن رنگ روغن موتور باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

سطح خنک‌کننده

مخزن خنک‌کننده موتور معمولاً در بالا و سمت راست یا چپ موتور قرار دارد و بر روی آن دو درجه max و min قرار دارد. سطح مخزن همواره باید بین این دو خط قرار داشته باشد. همواره قبل از باز کردن درب مخزن باید از سرد بودن موتور اطمینان حاصل نمود و در زمانی که موتور گرم است باید از باز کردن درب مخزن جلوگیری شود.

روغن ترمز

به اندازه بودن سطح روغن ترمز به منظور اطمینان از عملکرد صحیح ترمز خودرو ضروری است. مخزن روغن ترمز در قسمت بالای کاپوت و جلوی شیشه قرار داشته و به صورت شفاف ساخته شده تا راننده بتواند بدون باز کردن درب مخزن سطح آن را چک نماید. در صورت پایین بودن سطح روغن ترمز در مخزن باید به آن روغن اضافه نمود. روغن ترمز حتماً باید مطابق با استاندارد توصیه شده کارخانه بوده که در دفترچه راهنما یا بر روی درب مخزن روغن ترمز قابل مشاهده است.

با ما در تماس باشید